Een vergelijking in jaarlijkse kosten bij een trialmotor met elektrische aandrijving of benzine.

Hier wordt een eenvoudige vergelijking gemaakt tussen de normale gebruikskosten bij een trialmotor met benzine of elektriciteit.
Enkel het onderdeel die verschillend is bij benzine of elektrisch wordt vergeleken. Andere kosten voor banden, remmen, ophanging, … worden hier niet opgenomen daar deze op beide dezelfde zijn.

Ook een batterij heeft een bepaalde levensduur, bij EM bijvoorbeeld spreken ze van 1000 laadcycli. Als je de batterij elke week 1x zou opladen, kom je al ruim 19 jaar ver. Ook een verbrandingsmotor zal op dit moment al problemen hebben, vandaar dat dit onderdeel niet opgenomen wordt.

Werkuur
Bij een aantal onderdelen dient er ook rekening gehouden te worden met de arbeid om ze te vervangen of te onderhouden.
Als er bijvoorbeeld een defecte ventilator moet vervangen worden zal dit al snel een paar uur werk zijn. Mogelijks kan er op werkuren bespaard worden door het werk in eigen beheer uit te voeren, maar uiteindelijk kost eigen tijd ook geld.

In de kolom Kost (€) wordt de kost van dit onderdeel of onderdelengroep vermeld inclusief de levering ervan.

In de kolom Gebruik (h) wordt de verwachte levensduur van het onderdeel ingegeven.

In de kolom Werk (h) wordt de totale tijd ingevuld, die zal besteed worden aan het onderdeel tijdens het Gebruik.

In de kolom Kost per jaar (€) komt de berekende waarde volgens onderstaande formule. Deze kan je niet zelf invullen.

Formule
Bij elke onderdeel wordt dezelfde formule gebruikt om aan de totale kost per jaar te komen volgens het aantal rij-uren per maand.

=(Rh*12/Gh)*(Ok+(Wh*Wk))

met deze afkortingen:
Rh: aantal Rij-uren per maand
Gh: aantal uren dat het onderdeel Gebruikt kan worden vooraleer te vervangen
Ok: kost van het Onderdeel volgens het aantal uren gebruik (Gh)
Wh: aantal Werkuren nodig tijdens Gh om het onderdeel te monteren en/of te onderhouden
Wk: kost van 1 Werkuur

Voorbeeld: Bij het onderdeel Inlaat is dit bij 3h gebruik per maand en uurloon aan €30
=(3*12/40)*(20+(4*30)) = € 126

De vermelde prijzen zijn uiteraard gemiddelden, die kunnen variëren volgens het merk en gebruik.
Het is mogelijk om zelf met de cijfers te variëren en zo de best passende persoonlijke situatie te berekenen.


Deze onderdelen worden in de berekening opgenomen:

Elektriciteit: De kost van 1 kWh en hoeveel uur er kan gereden worden met die 1 kWh.
Benzine: De kost van 1 liter benzine en hoeveel uur er kan gereden worden met die 1l benzine.
2T-Olie: De kost van 1 liter 2T-olie waarvan 1.5% per liter benzine gebruikt wordt. (1/0.015=67)
Motorolie: De kost van 1 liter motorolie en hoeveel uur er daarmee kan gereden worden.
Inlaat: Alle onderdelen en werk om het inlaatcircuit, luchtfilter en carburator intact te houden. Dus ook luchtfilter-olie en -reinigingsmiddel. Dichting en leidingen voor de carburator.
Uitlaat: Een uitlaat vraagt ook wel eens nazicht (demping) of een herstelling/vervanging.
Ontsteking: alle onderdelen die te maken hebben met de ontsteking: zoals bougie, stator, pickup, connecties…
Koeling: Alle onderdelen in het koelcircuit: radiator, thermostaat, waterpomp, slangen, ventilator, koelmiddel…
Motor: Hieronder zijn alle externe onderdelen van de motor opgenomen; dichtingen, kickstarter, versnellingshendel…
Benzinetank: Dit bevat de benzinetank, ontluchting en de benzinekraan.