Electric Motion EM5.7

Na ongeveer drie jaar in onderzoek en ontwikkeling, werd het EM 5.7 2011-model van Aresten geclaimd als de eerste in massa geproduceerde elektrische trial motor, ontworpen voor zowel competitie als vrije tijd. Er was een optie om een extra zadel te monteren voor vrije tijds gebruik.

Het model 2012 heeft enkele technische en ontwerpaanpassingen ondergaan, waaronder een sterker en lichter frame, enkele aanpassingen aan de afwerking en een groter vermogen en koppel. De voorvork en achtervering verschillen ook van de 2011-versie, er zijn betere klemmen gebruikt, de bescherming van de hoofdremcilinder is verbeterd en het totale gewicht is teruggebracht tot slechts 70 kg.

De kracht van de elektrische trial komt van een borstelloze (brushless) DC-motor van 5kW die speciaal is ontwikkeld voor de EM 5.7, verwijderbaar Li-Pol batterijpakket met een aluminium cover. Het totale gewicht van deze batterij inclusief kabels, beveiliging- en meetsystemen en de BMS is 11 kg. Hij kan worden opgeladen terwijl hij in de motor is gemonteerd of eruit wordt gehaald en op de meegeleverde lader wordt aangesloten. Dat duurt dan ongeveer twee uur na volledige ontlading. Rijders kunnen de status controleren met behulp van een ingebouwde LED-laadniveau-indicator.

Een elektronische koppelingshendel links op het stuur en draaihandgreep rechts zorgen voor nauwkeurige controle over de kracht geleverd door de motor, en een veiligheidsschakelaar linksboven werkt met een pols gedragen magnetische dop om de fiets te beveiligen in geval van een val. Er is ook een knop aan de linkerkant die regeneratie/elektrisch-remmen activeert.

De onderhoudsarme EM 5.7 heeft drie bedrijfsmodi om de prestaties van de motor te matchen met het niveau van de berijder. De Novice-modus heeft een lagere snelheid, koppel en kracht voor beginners. Trek is gekozen voor vrijetijdsrijden en biedt fatsoenlijk vermogen, koppel en snelheid, terwijl het ook een batterij bereik heeft tussen 2 en 2,5 uur. De Trial-modus is voor de professionals en is uitgerust met twee eigen instellingen, gekozen met behulp van een knop op het stuur. Map 1 is ontworpen voor rustige ritten of natte omstandigheden en map 2 is er voor het zwaardere werk in droge omstandigheden.

 

Op de vraag wat de verkoopprijs van de nieuwe EM 5.7 zal zijn, zei Aresten dat deze in verschillende landen zal verschillen, maar niet hoger zal zijn dan de prijs van een vergelijkbare trial met een verbrandingsmotor, ongeveer € 5200.

Oorpronkelijk leek het de bedoeling om zowel onder de naam Electric Motion en ook Scorpa de elektrische trial motor op de markt te brengen. De Scorpa SR 5.7 zou dan via het bestaan dealer netwerk van Scorpa verdeelt worden en de EM via nieuwe verdelers in regio’s waar er geen Scorpa dealers zijn.

Scorpa

Scorpa

Bereikbaarheid

maandag: 09:00 - 18:00
dinsdag: 09:00 - 18:00
woensdag: 09:00 - 18:00
donderdag: 09:00 - 18:00
vrijdag: 09:00 - 18:00
zaterdag en zondag: op afspraak

Teken in op de nieuwsbrief