YAMaHA

Yamaha Motor Co. Ltd. kwam in april 2018 met het nieuws dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrische trialmotor. De nieuwe TY-E is ontworpen om de voordelen van een elektrische aandrijving optimaal uit te spelen. Het Yamaha fabrieksteam nam voor het eerst deel met de TY-E aan de GP Trial 2018. Dat was in Auron (Frankrijk) op 14 en 15 juli en in Comblain-au-Pont (België) op 21 en 22 juli.

TY-E

TY werd ook eerder gebruikt om de model reeksen aan te duiden met benzine motoren in het trial gamma. Voor het elektrisch model werd hier dan de -E aan toegevoegd.
Kenichi Kuroyama, vertegenwoordigde het Yamaha Factory Racing Team in 2018 en 2019. De TY-E werd voor het eerst tentoongesteld op de stand van Yamaha Motor op de Tokyo Motor Show 2018.

De TY-E zit boordevol geavanceerde nieuwe technologie en is rechtstreeks afkomstig van het Evolving R&D programma van Yamaha. De R&D-medewerkers van Yamaha hebben de mogelijkheid om buiten de normale regeling, tot 5% van hun werkuren te besteden aan het ontwikkelen van innovatieve nieuwe concepten.

Yamaha heeft zich hierbij gericht op een competitie trial motor en heeft speciale aandacht besteed aan de ontwikkeling van het elektrisch voertuig. Met name het hoge vermogen en koppel van de elektromotor die leidt tot een vlotte en goed controleerbare rijervaring.
Momenteel is het nog afwachten wanneer deze motor in productie zal komen.

SixONy

Een elektrische aandrijflijn is heel logisch voor trial motoren vanwege hun hoge koppel. De TY-E wordt aangedreven door een synchrone AC-elektromotor via een lithium-ion batterij. Yamaha zegt dat de motor een krachtig koppel bij lage snelheid en een ruime versnelling levert. Een mechanische koppeling zorgt voor een volledige controle over de koppelafgifte, terwijl het vliegwiel voorziet in een verbeterde tractie.

De TY-E gebruikt een met koolstofvezel versterkt polymeer monocoque frame om de stijfheid te optimaliseren. Het totaal gewicht is minder dan 70 kg.

Yamaha heeft ook zijn gepatenteerde SixONy keramische nanofilmcoating op de spatborden, kappen en bovenste en onderste vorkbeugels aangebracht, wat het een iriserende uitstraling te geven.

Facts

Gallery

Yamaha trial verleden

Yamaha produceert momenteel geen trial motoren, maar het heeft zeker een uitgebreide geschiedenis. Yamaha TY-trial motoren gaan terug tot het begin van de jaren zeventig, toen grote namen van de sport zoals “Magical” Mick Andrews campagne voerden met de twin shock-modellen. Yamaha produceerde ook een van de meest iconische trial motoren in de jaren ’80 – TY250 met het rode frame, een van de eerste off-road motorfietsen met monoshock achtervering en ook een schijfrem. Het was een enorm succesvol model dat zijn tijd zeker vooruit was.

Yamaha e-bike verleden

Yamaha is geen onbekende voor elektrisch aangedreven voertuigen met meer dan 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van elektrische modellen voor verschillende markten. Reeds in 1993, nam Yamaha het voortouw nam bij de ontwikkeling van de PAS-systemen voor elektrische fietsen.
Kort na het Millennium ontwikkelde Yamaha e-bikes in bromfietsvorm en het blijft een gebied waar ze een verrassend sterke staat hebben om elektromotoren te produceren voor vele toepassingen.
Het is na deze voortdurende ontwikkeling van elektrische fietsen dat we de TY-E vinden als de meest indrukwekkende en nieuwste showcase van de op Fukuroi gebaseerde productie.

Maart 2022: voorstelling TY-E 2.0

Op de 49e Tokyo Motorcycle Show heeft yamaha hun TY-E 2.0 voorgesteld.
Deze versie 2.0 van de TY-E heeft een nieuw frame uit composietlaminaat, terwijl de voorhanger nog een frame uit koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) gebruikte.
De motor werd verder ontwikkeld met betere prestaties, maar details zijn nog niet gepubliceerd.
Ook de batterij werd volledig herzien en beschikt nu over 2,5 keer de capaciteit met een lager gewicht.

yamaha-2022-ty-e2-battery
yamaha-2022-ty-e2-rechtsvoor
yamaha-2022-ty-e2-links