Op  11 januari ’24 verscheen op Facebook een bericht van de EM fabriekspiloot Gael Chatagno met de aankondiging van een nieuwe EM trial motorfiets.
EM FACTOR-E.
In de voorbije 5 jaar mag dit wel de grootste verandering genoemd worden bij  de Franse fabrikant EM. Zo is er een nieuwe motor gebruikt (de huidige variant is al sedert 2019 in gebruik). Ook de batterij, die sedert 2020 nauwelijks veranderde, is volledig nieuw. Het formaat van de batterij lijkt een stuk groter, dus ook de capaciteit zal ongetwijfeld hoger zijn dan de huidige 1875Wh.
Maar de meest opvallende vernieuwing zal ongetwijfeld het gebruik van een versnellingsbak zijn. Nooit eerder heeft EM een versnellingsbak gebruikt op hun elektrische motorfietsen. Door het hoge koppel en maximum toerental heeft een elektrische motor daar ook minder behoefte aan. Maar om allicht een nog betere spreiding van het koppel en vermogen te bekomen heeft EM er nu toch voor gekozen om een versnellingsbak toe te passen. Deze zal ook afgesteld zijn op de karakteristieken van de nieuwe motor. Ook zal er op die  manier geen verschil meer zijn met de andere motoren bij de Trial GP wedstrijden. Er is sprake van 4 versnellingen.
De geometrie en het frame werden ook aangepakt.
Het niet zo flexibele en fragiele achterspatbord lijkt nog steeds ongewijzigd.
Wanneer de Factor-E ook te koop zal worden aangeboden is nog niet geweten, mogelijks wordt dat iets voor ergens in augustus 2024, bij de aankondiging van het model jaar 2025.